Vedlejší dominanta

tvarová malba montážní pěnou 13x3x5 m, Praha 2017



Někdy se stává, že i když sledujeme nějaký záměr a snažíme se ho prací zachytit, je tento záměr ve výsledku přebit vedlejším efektem se kterým jsme nepočítali, natož abychom počítali s tím, že by se mohl stát dominantním. Bývá to také častým jevem při převodu čehokoliv z ideového prostoru do hmoty, nebo do praxe a to dokonce v jakémkoliv oboru, nejen v umění.

Nemyslím přímo to, že by se vedlejší efekty stávaly vždy dominantními, ale spíše to, že hmota má zkreslující vlastnosti a praxe je něco, co záměr ověřuje v realitě. Proto si také myslím, že například konceptualisti používají hmotu jen minimálně a vystačí si s textem, ve kterém mohou formulovat svůj záměr přesněji a například politici dělají neustále nové a nové novely zákonů, protože praxe ukázala, že množství, nebo dominance vedlejších efektů přebíjí původní záměr původního zákona. Na druhou stranu hmota i praxe otevírá oproti teorii nové komunikační kanály a interpretační vrstvy. Jde jen o to jak se s nimi naučíme zacházet.



Patrik Proško