Tvary času II.

malba na obraz z 2.poloviny 18.století(cca), 60 x 74, akryl na oleji na plátně, soukromá sbírka manželů Rennerových, 2017



Zničenost a krakelová síť původní malby vytvořené časem se stávají základem k nové obrazotvornosti. Ze starého obrazu vytahuji ven bílou linkou obraz nový. Odhaluji obraz, který byl skryt.

V předchozím obraze (viz Tvary času I.) jsem jeho pravou polovinu přetřel i s rámem černým eternalem, na kterém jsem pak bílou linkou vytáhl celou krakelovanou síť i s poškozením rámu. Tím vznikla abstraktní opona, která z této poloviny obrazu vytvořila grafický objekt, který je vůči původní malbě v kompozičním i tématickém vztahu. U tohoto obrazu jsem černou podmalbu nepoužil a pracuji zde pouze v rámci plátna. Díky tomu je možné pod sítí bílých linek vnímat původní malbu. Při pohledu na obraz se tedy díváme na dva obrazy najednou. Obraz možná evokující surrealisticky organické krajiny Maxe Ernsta, spředený z pavučinových vztahů času a olejové matérie barvy a obraz Panenky Marie s Ježíškem, který je touto barvou namalován. Ten zde však slouží spíše jako ironický leitmotiv.

Při hledání vhodných obrazů k této práci jsem narazil také na otázku hranice, do kterého umění je možné zasáhnout a do kterého již není. Ta hranice nemá jasné mantinely. U těchto obrazů, které jsem zachránil před spálením a nechal je pro svou práci odborně zakonzervovat jsem si tím zdánlivě vydobil pomyslné právo k jejich přemalování. Nechal jsem si je také nezávazně odhadnout od kunsthistorika se zaměřením na 18. a 19. století Roberta Janáse který mi řekl, že autora se mi určitě zjistit nepodaří tim spíš, že podle stylu a řemeslného pojetí malby se jedná spíše o zlidovělé obrazy na amatérské úrovni bez akademického vzdělání. Tedy v tuto chvíli nic neriskuji, nezničil jsem práci nějakého známého autora v dějinách umění. Kdyby známé bylo, řeknu například van Gogh, riskoval bych zničení uměleckého předmětu z pokladnice světového kulturního dědictví. Podle této rovnice tedy mohu využívat potenciál pouze toho umění, které nemá renomované jméno (co to je?) anebo umění se souhlasem autora k mé intervenci.



Patrik Proško